Decît să trăim în genunchi mai bine murim în picioare!

Mall-ul – un element al globalizarii

Posted in Work Buy Consume Die by Mirean on 20/09/2010

Cert este că instituţiile aflate în serviciul societăţii capitaliste: discotecile, mall-urile, cluburile de noapte, universităţile, ONG-urile finanţate de elita mondială, nu pot şi nu vor produce niciodată personalităţi, pentru că au o singură menire: de a cultiva hedonismul, moleşeala şi de a distruge din interior rezistenţa umanului.

New Yorker, Waikiki, X-Side, INDITEX, Apple, Sony, Zara,  Zara Home, Zara Man, Stradivarius, Massimo Dutti, Bershka, Pull& Bear, C&A, Mango, Marks & Spencer si multe altele, acesta sa fie oare motivul pentru care ne place sa mergem la mall? sau comoditatea data de amplasarea numeroaselor branduri sub acelasi acoperis sa fie adevaratul motiv? Poate mall-urile sunt populare din cauza celor din Fortune 500 si oficiali ai guvernelor mondiale care vor sa ne reduca la stadiul de consumatori fara minte, dar eficienti, ai tuturor produselor inutile care se pot gasi in aceste centre de cumparaturi.

Mersul la cumparaturi este un comportament vizibil social, realizat de nenumarate ori insotit de familie sau prieteni,nimic iesit din comun pana aici, grav devine atunci cand viziunea asupra vietii este facuta prin prisma consumatorului, atunci cand individul devine automat consumator fara sa aiba posibilitatea de a alege,atunci cand spatiul oferit este stric orientat catre profit. William Weiss spunea ca  cea mai buna metoda de masurare a constiintei sociale este Indexul Sentimentelor Consumatorului care carteaza lumea in functie de disponibilitatea de cumparare astfel decizia de cumparare a unei masini de spalat sau a unei haine de blana nu depinde de puterea de cumparare ci de o reactie subiectiva la un eveniment politic sau de mediu. Ierarhia data de produsele pe care le cumparam ridica automat statutul social subclasand astfel clasa sociala din care individul face parte. Statutul social devine usor de citit prin “clasamentul” oferit de reclamele din media.

Marile corporatii se folosesc de media ca unealta principala in promovarea produselor si au ca tinta statutul social. Esti asaltat de o multitudine de semne care iti modifica viziunea asupra vietii, care iti ofera valori false dar usor de atins, care iti dau senzatia ca odata cu achizitionarea unui produs devi automat altcineva (fals). In schema de mai sus se observa incompatibilitatea dintre statutul social promovat de media/inventat si cel autentic. In categoria de valori inventate si promovate intra si mall-ul, te afli acolo deci ai un anumit “statut social”, nu conteaza daca sau ce diploma ai, pe “ei” (aici ma refer la marile corporatii) ii intereseaza sa le cumperi produsul la care primesti si un bonus de fals statut social, 2 produse la pret de 1!

Schema de mai sus subliniaza defapt o problema mult mai grava, si anume intelegerea lumii prin prisma bunurilor, identitatea personala depinzand de abilitatea fiecaruia de a-si construi o imagine dintr-o selectie de produse distincte; astfel mall-ul ajunge sa fie doar o manifestare fizica a acestei convingeri.

Diferiti observatori ai societatii contemporane subliniaza faptul ca mall-urile au aceleasi functii ca vechile centre/trasee comerciale: locuri unde poti sa faci cumparaturi, locuri unde poti socializa, locuri unde pot avea loc evenimente comunitare. Poate faptul ca aceste lucruri tind sa fie facute diferit la mall este adevarata problema, cantitatea si calitatea interactiunilor sociale nu se ridica nici pe aproape la ceea ce se gaseste pe un traseu parizian sau in centrul unui oras vechi. Oare toata aceasta critica sa fie una conservatoare, o reactie impotriva schimbarilor sociale? Greu de crezut iar in acest spirit voi incheia cu un citat : “lumea mall-ului – nu respecta granite, nu este limitata de imperativul consumului – si devine astfel lumea.”

Cert este că instituţiile aflate în serviciul societăţii capitaliste: discotecile, mall-urile, cluburile de noapte, universităţile, ONG-urile finanţate de elita mondială, nu pot şi nu vor produce niciodată personalităţi, pentru că au o singură menire: de a cultiva hedonismul, moleşeala şi de a distruge din interior rezistenţa umanului.

Autor: Gavrilă Perciu

Bibliografie:

Anunțuri

2 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ocupat said, on 20/09/2010 at 18:41

    refuz, rezist, sunt anti-mall`uist)

  2. Georgiana T said, on 15/10/2010 at 14:32

    Boicot total!


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: