Decît să trăim în genunchi mai bine murim în picioare!

Omul, “resursă umană”

Posted in Work Buy Consume Die by Mirean on 26/05/2010

De la începutul istoriei şi până la sfârşitul ei, omul şi-a pus şi va continua să-şi pună întrebări cu privire la sine. Ce este? De unde vine? Care este sensul şi finalitatea existenţei sale? Răspunsurile, simplu sau sofisticat elaborate, poartă amprenta contextului istoric, politic, cultural, ştiinţific,economic.

Deşi, la un moment dat, un ipostas al Sfintei Treimi, Fiul, S-a coborât şi S-a înomenit şi a dat răspunsuri definitive, pentru că nu toţi înţeleg sau nu vor să înţeleagă această lucrare dumnezeiască, întrebările continuă… La întrebarea ce este omul? chiar şi după Hristos (d.H.) găsim răspunsuri care-l plasează pe om pe o scală, mergând de la animal şi până la înger. “Animal care, dacă trăieşte alături de speţa lui are nevoie de un stăpân” (Imm.Kant – Ideen zu einen allgemainen Geschichte in weltbürglicher Absicht). Curiosă definiţie din partea unui filozof care a întors raţiunea pe toate feţele.”Nouă experienţă a naturii spre a se lămuri pe sine însăşi.” (Chr. Morgenstern – Stufen). O viziune evoluţionistă cu origini şi perspective nebuloase. “Nu este în mod absolut nici înger, nici fiară, dar nenorocirea face ca atunci când vrea să pară înger, să fie fiară.” (Bl. Pascal – Pensées). “Trebuie să fie foarte greu să fii om: numai Dumnezeu, o singură dată, a izbutit să fie un om desăvârşit.” (L.Blaga – Discobolul). Iisus Hristos, Dumnezeu adevărat şi Om adevărat, modelul de urmat pentru ca în ziua a opta a Creaţiei, adică a veşniciei, omul să fie ca un înger.

Veacul nostru contemporan, în care domină economicul, a impus în ultimele două decenii o nouă definiţie pentru om: resursă umană! Cot la cot cu celelalte resurse, financiare, materiale, know-how etc., resursa umană, care face, execută, este un ingredient al unui act economic în urma căruia se obţine un produs sau un serviciu, evident cu un statut si un rol superior resurselor. Produsul şi serviciul devin la rândul lor marfă pentru că sunt destinate unor consumatori, care consumatori nu sunt alţii decât resursele umane. S-ar părea că în calitate de consumator, resursa umană depăşeşte această condiţie umilă. Dar nu este aşa. Şi în calitate de consumator omul este tot resursă umană, o resursă de piaţă, fără de care nu se poate realiza un produs de care se vorbeşte zi şi noapte: profitul!

Goana după aur (prin anumite locuri de pe pământ) de altădată a fost înlocuită cu goana după profit. Lumea se află într-o goană globală după profit. World profit rush! Prin anii ’90 ai secolului şi mileniului trecut, o scriitoare franţuzoaică, Vivianne Forester, spunea că trăim sub o stranie dictatură, dictatura profitului (Vivianne Forester – Une etrange dictature).

În dictatura globală a profitului, nu se mai lucrează cu oameni, ci cu cifre. Exploatare intensivă şi extensivă a acestei resurse, omul, în calitatea sa de truditor şi consumator, este cheia unui profit tot mai mare şi mai mare. De vreo două secole, programatic (prin revoluţii şi reforme seculare) a fost impusă conceptia materialistă, atee şi evolutionistă, potrivit careia viaţa omului (ca a oricărui animal) se desfăşoară într-un interval închis, între naştere şi moarte, după care nu mai există nimic. Pentru a umple cu sens acest interval (a cărui durată, deşi limitată, este totuşi imprevizibilă, doar dacă nu se apelează la sinucidere) omului i se oferă plăcerea muncii şi plăcerea consumului. Sacrificiile pe care trebuie să le facă omul pentru a-şi asigura accesul la cele două “plăceri” generează … neplăceri, insatisfacţii, angoase, nevroze, etc. În ultimă instanţă, omul “ resursă umană” devine un sclav al muncii şi un idiot al consumului. De aici decurge şi comportamentul imoral, inuman şi cinic al patronilor, al guvernelor, al organismelor internaţionale. În dictatura mondială a profitului, capitalurile se deplasează de la vest la est iar “resursele umane” de la est la vest. Mobilităţii geografice a capitalismului caravană îi face bine mobilitatea geografică a “resurselor umane”. Lumea trăieşte o mare vânzoleală, din care unii promit şi alţii speră că va rezulta o lume nouă, o nouă ordine. Şi după aceea?

Creştinismul aduce un concept nou în istorie, acela de persoană. Omul nu este nici animal, nici plantă, ci este persoană pentru că Dumnezeu Creatorul nu este nici spirit abstract universal, nici energie impersonala ci este persoană. Şi este persoană pentru că nu este singur, ci în trei ipostasuri, Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt. Ceea ce leagă cele trei ipostasuri este iubirea, care mişcă sori şi stele (Dante). Un Dumnezeu singur nu poate iubi şi nu poate crea. Este un tiran.

Omul, culmea creaţiei, a fost zidit ca persoană ,după chipul şi asemănarea Sfintei Treimi, şi înzestrat cu trei prerogative: regalitatea (calitatea de stăpân al creaţiei, nu exploatatorul acesteia), preoţia (sarcina de a sfinţi creaţia şi de a o aduce ofrandă Creatorului, inclusiv pe sine, “ale Tale dintru’ ale Tale, Ţie Îţi aducem de toate şi pentru toate”) şi profeţia (capacitatea de discerne voinţa lui Dumnezeu şi de a acţiona conform acesteia). Prin întrupare, moartea pe cruce şi înviere, Iisus Hristos i-a reamintit omului cele trei prerogative şi i-a redeschis calea spre viaţa veşnică, care înseamnă cunoaşterea lui Dumnezeu, theoria, un proces infinit.

Concepte de genul „resursă umană”, “consumator”, “animal“ (raţional) etc. sunt un afront adus omului şi implicit Creatorului. După eforturi seculare de a-l aşeza pe om în regnul animal (după felul cum sunt cultivate anumite comportamente sunt şanse de reuşită) “oameni de ştiinţă” îşi pun serios problema dacă, nu cumva, maimuţa (şi numai) n-ar trebui declarată persoană! Era şi timpul având în vedere că sunt cazuri (mediatizate intens) de femei şi bărbaţi care se „căsătoresc” cu vaci, câini, crocodili, etc. În acelaşi spirit, oameni curajoşi, cu iniţiativă, propun şi un nou “creator” căruia omul să i se închine: maimuţa! Cu mulţi ani în urmă, într-un ziar suedez am văzut reprodusă “ icoana” unei maimuţe cu o aură de “sfânt” în jurul capului.

Nicuşor Gliga 25 mai 2010

http://ro.altermedia.info/

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: