Decît să trăim în genunchi mai bine murim în picioare!

Cruce şi Zapis

Posted in Poezie by Mirean on 13/02/2010

Zicea cîndva un avvă singuratic,
ce-albise între Nitria şi Chilii,
că Dumnezeu ca rîma pe jăratic
se perpeleşte-n sufletele vii.

Ne stă micit în oase şi în sînge,
iar cînd uităm a da căinţei glas,
în locul nostru Duhul Însuşi plînge,
şi pentru noi se roagă pas cu pas.

E bucurie Dumnezeu în Sine,
dar jale grea Se face pentru noi,
căci libertatea noastră rob Îl ţine
pe crucea care nu se ia-napoi.

O, Doamne, răstignita mea iubire,
de-ar fi pustia plină ochi de fraţi
şi tot n-ar fi destulă nevoire
la cît ne rabzi pe toţi şi nu ne baţi!

Nimic nu-i milei Tale pe măsură,
nimic iubirii Tale mai presus,
iar cine vrea cuvînt de-nvăţătură –
s-asculte-n duh tăcerea lui Iisus!

„Dar partea mea?!”, grăi viclean deodată
şi dracul, dintr-o gaură de stei.
„Mă ocărîţi c-aş fi minciunii tată,
dar eu mă port cinstit cu toţi ai mei.

Nici nu promit eterna fericire,
nici nu-l lipsesc pe om de bucurii;
nu-s jale grea, ci doar păcat subţire,
nici răstignit, nici gata-a răstigni.

Eu nu fac firea toată să suspine,
ci-o-nvăţ să rîdă cît e-n trup şi vie,
iar moartea – care, orice-ar fi, tot vine –
e restul meu secret de veşnicie”.

Stăteau sub boltă fraţii-ncremeniţi,
făcîndu-şi cruci cu limbile în gură,
nici în credinţa dreaptă neclintiţi,
nici fermecaţi de vraja lui impură…

Atuncea avva cel de-odinioară
închise ochii şi grăi ca-n vis:
„E crucea Lui cu-atîta mai uşoară
cu cît mai greu e vechiul tău zapis!

Din A AVEA tu vrei să faci cetate,
dar ale tale trec ca o părere;
El din A FI le face rost la toate,
şi-i suferinţa mugur de-nviere”.

Amar rînjind în crăpătura şuie,
pieri grozavul iadului străjer,
iar avva lumina ca o căţuie
chilia lui înaltă pîn’ la cer.

Autor: Răzvan Codrescu

Lasă un răspuns

